Спостерігайте за станом дитини та реагуйте на її потреби.
Наявність плану заспокоює і дарує впевненість, навіть у найбільш вразливих ситуаціях. Якщо ви разом з дитиною змушені перебувати в укритті, ось способи підтримати її та знизити рівень стресу.
Про це пише Unicef.
Ось наш план дій
Розкажіть дитині про план дій. Складіть послідовність маршруту до укриття, проговоріть інструкцію дитині щодо послідовності її дій. Говоріть короткими та чіткими фразами.
Намалюйте карту укриття, зобразіть локації в укритті, що і де знаходиться, як воно функціонує, де вхід і вихід, де ваше місце, де будуть знаходитись рідні (намалюйте, зобразіть, напишіть - діти краще сприймають наочно).
Як ти почуваєшся?
Спостерігайте за станом дитини та реагуйте на її потреби. Ставте дитині відкриті запитання, слідкуйте за емоційною реакцію дитини та рівнем її активності. Важливо аби дитина проговорювала, ставила запитання, проявила свій емоційний стан.
Якщо дитина впала в стан ступору, то важливо повернути дитину до вербальної відповіді та діяльності. Задайте 3 питання і чекайте відповіді. Наприклад:
- Тебе звати Наталя, так?
- Ти зараз стоїш, так?
- Ти одягнений в червону кофтину, так?
Можна також масажувати кінчики пальців, мочки вух, запропонувати гру, або ж дати завдання щодо дії (принеси, подай, зроби), також дати випити води, чаю, поїсти та обійняти.
Реагуйте на потреби, задовольняйте їх за можливості - це поверне дитину до відчуття безпеки.
Розкажи, що ти відчуваєш
Проговорюйте і проявляйте емоції Якщо ваша дитина переживає чи відчуває злість через те, що відбувається навколо, слова "не переживай" чи "тобі не варто злитись" не заспокоять дитину.
Скажіть: "Я бачу / мені здається що ти налякана / злишся". Дитина буде розуміти, що вона не залишилась сам на сам зі своїми переживаннями.
У якості підтримки не варто давати обіцянок, які не залежать від вас: "все буде добре", "нічого не станеться", натомість скажіть: "що б не сталось, головне – ми одне в одного є".
Якщо діти грають чи малюють війну – не забороняйте їм. Програйте, прокричіть, прозвучіть, промалюйте емоцію (наприклад, ричи, як собака). Саме так ви можете допомогти впоратися з емоціями та знизити рівень тривоги, напруги.
Дозволь обійняти тебе
Обіймайте дитину. Тілесний контакт допоможе знизити рівень напруги та допомогти дитині заспокоїтись, залишитись на рівні діяльності. Можна спробувати одну з вправ:
- "Обійми метелика" - дитина обіймає свої плечі двома руками і може себе поплескати по плечах.
- "Водоспад"- дорослий підходить до дитини і руками погладжує плечі і до поясу, наче знімаючи щось з плеч.
- "Кокон" - права рука дитини обіймає ліве плече, а ліва рука живіт.
Важливо слідкувати, як дитина дихає і чи не затримує дихання. Допомогти вийти зі стану ступору та знизити рівень стресу - це відновити стабільне дихання. Можна спробувати таку вправу: вдих носом і повільний видих ротом, можна зі звукам "А", "О", подихати декілька разів животом. Відновлення стабільного дихання та фізичної активності допоможе знизити рівень впливу події та стресу на організм.
Який у нас режим дня
Відтворення послідовності дня. У часи невизначеності важливо відтворювати послідовність дня - це надасть відчуття контролю над власним життям. З самого ранку і до вечора, загинаючи пальчики проговорюйте та відтворюйте послідовність дня.
Я піклуюсь про тебе і про себе
Дбайте про себе. Ви краще допоможете дитині, якщо піклуватиметеся про себе. Дитина бачить, як ви реагуєте на новини та копіює вас. Тому для дитини важливо розуміти, що ви зберігаєте спокій і маєте план дій. Якщо ви занепокоєні або засмучені, знайдіть час для себе, за можливості, поспілкуйтесь з друзями та рідними. Важливо почути голос інших – це надасть відчуття зв’язаності з іншими та зв’язку зі світом.
Ми з усім справимось
Обережно закінчуйте розмови. Дитині важливо знати, що вона не залишиться на самоті. Коли ви завершуєте розмову про важливі речі, оцініть емоційний стан та рівень фізичного реагування: спостерігайте за мовою тіла, оцінюйте рівень занепокоєння, завершуйте на позитивному, створюйте спільні традиції дня та його завершення (обійматися, молитися, пити чай або ж співати).
Обмежте кількість розмов та прослуховування новин про війну в присутності дитини. Надавайте дитині перевірену інформацію та дозовано і відповідно до віку.
Корисні поради:
- Список корисних українських чатботів, які рятують життя
- Допомогти з житлом і з речами: в Україні створено сервіс для допомоги біженцям через напад РФ
- Ляшко оприлюднив перелік аптек, які продовжують працювати в умовах війни в Україні
- Безкоштовні онлайн-консультації від лікарів: створено чат-бот, аби українці могли отримати допомогу
- Як боротися з окупантами на цифровому фронті: корисні поради
- Що робити, якщо ви потрапили під завал будинку: декілька порад
- Що робити, якщо відключать воду, аби не захворіти: поради
- Що робити у разі хімічної небезпеки: список порад
- Що робити у разі радіаційної аварії: практичні поради
- Як діяти та жити у воєнний час: поради від Олени Зеленської
- Як вижити у місті під обстрілами: поради від поліції
- Як запобігти отруєнню під час воєнного стану: поради
- Як заснути, якщо постійна тривога: поради психологині
- Перша допомога під час кровотечі: поради лікаря
- Як впоратися зі стресом під час війни: поради психологині
- Що робити, якщо окупанти відібрали мобільний телефон: порада від Міністерства цифрової трансформації
- Як не піддаватися паніці у воєнний час: поради психологині
- Як діяти, щоб вберегти себе від мародерів: поради поліції та Центру протидії дезінформації
- Що робити у разі панічної атаки: поради психологині Світлани Ройз
- "Зробимо їх разом": у теробороні порадили, як чинити спротив колонам ворога
- Як поводитися на блокпостах: корисні поради для українців (фото)
- Як дати відсіч ворогові: ЗСУ підготували поради для українців
- Поради, які допоможуть домашнім тваринам менше хвилюватися під час повітряної тривоги
- Як допомогти літнім людям впоратися із тривожністю: поради психологині
- Як впоратися з тривогою - поради психологині
- Як не панікувати: 4 прості поради психологині
- Як подолати тривогу під час війни: поради ДСНС
- Що робити українцям, які опинилися за кордоном: поради від МЗС
- Поради батькам: дитяча психологиня розповіла, що говорити дітям під час війни
- Якщо відключать інтернет: поради як залишатися на зв’язку у разі надзвичайної ситуації
- Як подолати паніку в умовах надзвичайних ситуацій: поради психологині
- Як уникнути стоматологічних захворювань і що робити, якщо болить зуб: низка порад
- Як подолати тривожність та занепокоєння: прості поради
- Як допомогти собі самому, якщо захворіли ГРВІ: низка порад
- Як запобігти гіпертонічному кризу у воєнний час: поради
Як починалася війна Росії проти України:
- 21 лютого президент Росії Володимир Путін підписав укази про визнання "незалежності" "ДНР" та "ЛНР".
- 22 лютого Рада Федерації РФ остаточно ратифікувала договори про визнання "ЛДНР".
- 22 лютого Рада Федерації РФ задовольнила звернення Путіна й дозволила використання армії за кордоном. Це, по суті, був дозвіл Путіну розпочати війну проти України.
- Рано-вранці 24 лютого Путін у відеозверненні оголосив про "спеціальну військову операцію" щодо "захисту" Донбасу. Розпочалася війна Росії проти України.
- 24 лютого на всій території України запровадили воєнний стан.
- Протягом 24 лютого через російські обстріли загинули 137 українських військових та цивільних людей.
- 28 лютого відбувся перший раунд переговорів між Росією та Україною. 3 березня відбувся другий раунд. Але війна досі триває.
- 28 лютого Зеленський підписав заявку на членство України в Європейському Союзі.
Втрати росіян, які воюють проти України:
За орієнтовними даними Генштабу Збройних Сил України, від ранку 24 лютого до ранку 6 березня військам країни-загарбника Росії були завдані такі втрати:
- особового складу ‒ понад 11 тис. осіб,
- танків ‒ 285 од.,
- ББМ ‒ 985 од.,
- артилерійських систем – 109 од.,
- РСЗВ ‒ 50 од.,
- засоби ППО ‒ 21 од.,
- літаків – 44 од.,
- гелікоптерів – 48 од.,
- автомобільної техніки ‒ 447 од.,
- легкі швидкісні катери ‒ 2 од.,
- цистерн з ППМ ‒ 60,
- БПЛА оперативно-тактичного рівня ‒ 4.
Дані уточнюються. Підрахунок ускладнюється високою інтенсивністю бойових дій.